"Tento obchod vytvára predpoklad pre dokončenie vývoja predsériového
prototypu a vybudovanie továrne na výrobu lietajúceho auta v Číne,"
priblížil Klein. Tento pre slovenských vývojárov prelomový obchod bol
umožnený aj vďaka dlhoročným vzťahom spoluinvestora transakcie
spoločnosti United Industries a jej prezidenta Eduarda Šeba s čínskymi
partnermi.
Hlavným aktérom na strane čínskeho konzorcia je Zhu Shouchen, ktorý ako
nadšenec leteckého priemyslu vlastní a prevádzkuje letisko a aviatickú
školu v meste Cangzhou. Súčasťou jeho portfólia je aj závod na výrobu
ultraľahkých lietadiel Shark pre čínsky trh, ktoré majú podobne ako
AirCar korene aj na Slovensku.
Čínsky letecký priemysel podľa Jozefa Jankoviča, ktorý v Číne lietal so
slovenským lietajúcim automobilom, zažíva rýchly rast. Očakáva sa podľa
neho, že v najbližších rokoch sa stane najväčším na svete. Čínska vláda
podľa jeho slov investuje do rozvoja leteckej infraštruktúry a podporuje
aj rast domácich leteckých spoločností. Očakáva sa tiež zjednodušenie
administratívy a vydávania licencií pre všeobecné letectvo.
Spoločníkmi Hebei Jianxin Flying Car Technology sú Jianxin Aviation
Technology, Hebei Jianxin Chemical, investičná skupina mesta Zhongjie,
dopravná skupina mesta Cangzhou a slovenská spoločnosť China CEE SME
Cooperation.
AirCar je dvojsedadlové vozidlo, ktoré je možné z auta premeniť na
lietadlo za menej ako tri minúty. Má dojazd 1000 kilometrov (km) a môže
lietať rýchlosťou 300 km za hodinu. AirCar úspešne absolvoval úplný
testovací program a v roku 2023 získal od slovenských úradov certifikát
letovej spôsobilosti.